eBook PDF (2,15 Mb)
Nur mit Adobe Acrobat Reader kompatibel (lesen Sie mehr)

Il Mugello e la Riforma comunitativa di Pietro Leopoldo (1774-1790) : adeguamenti e "deviazioni" per un governo del territorio

2025 - Firenze University Press

159 p.

Includes bibliographical references and index.

A pivotal moment in Leopoldine reformism and in the history of governmental practices, the Municipal Reform aimed to replace the traditional elite of local notables with a class of landowning administrators. Yet the challenges encountered in its implementation highlight the need to focus on diverse local experiences. This study therefore examines the Reform's application in the Mugello area. The communities under consideration -seven from the "Contado" and three from the "Distretto" - represent emblematic case studies for analysing the reception, enforcement, and more or less deliberate infringements of the Reform's general principles [Publisher's text].

Momento centrale del riformismo leopoldino e della storia delle pratiche di governo, la Riforma delle comunità avrebbe dovuto sostituire la tradizionale "élite" di notabili originari con una classe di amministratori possidenti. Le difficoltà attuative suggeriscono tuttavia di focalizzare l'attenzione sulle diverse esperienze locali: di qui la scelta di ricostruire l'applicazione della Riforma nell'area del Mugello. Le comunità sotto esame (sette del Contado e tre del Distretto) si configurano infatti come dei casi di studio emblematici per analizzare dall'interno la ricezione, l'applicazione e le infrazioni – più o meno coscienti – delle linee generali della Riforma [Testo dell'editore].

397243 characters